22 januari 2021

Ser över det sista av packningen när Christoffer (min ena son) hör av sig till mig från sitt jobb. Han frågar om han ska komma hem och äta lunch med mig. Vi äter varsin Max hamburgare vid 11:45 och hinner säga hejdå ännu en gång.

Det är med blandade känslor jag lämnar huset när Taxin till sist kommer ca 13:48, nästan 20 minuter försenad men jag har gått om tid på mig. Det spöregnar ute och snön som kommit de sista dagarna håller nu på att försvinna. När jag kommer till Arlanda håller man på att bygga om entrén till terminal 5 så jag får gå via parkeringshuset. Chauffören hjälper mig med en vagn och lyfter upp väskorna och önskar mig trevlig resa.

De var långt att gå innan jag nådde terminalen men det gjorde inget då de inte öppnat incheckningen. Den öppnade 15:20 och planet går 18:20 så jag har god tid på mig.

Väl framme och väl förberedd med godkänd QR-kod och pass vid incheckningsdisken får jag höra att jag ska ha ytterligare en QR-kod godkänd, en ny hälsodeklaration ska göras för att checka in. Hinner bli nervös då jag och en annan svensk efter en timme med hjälp av personal inte fått det att fungera. Vi får checka in ändå och se till att vi har löst vårt problem innan gaten. Väl förbi säkerhetskontrollen och shoppat lite är så klockan 16:50 när jag är framme vid gaten.

Det fungerar inte nu heller jag ringer Frank och Krister som hjälper mig. Klockan är nu 23:50 i Kina men det är lördag imorgon. De frågar om jag provat den vänstra QR-koden med WeChat. Har använt WeChat hela tiden och bara använt den högra QR-koden. Dum var jag som inte provat den vänstra tidigare bara för att personalen på flygplatsen hjälpte mig och påstod att jag bara kunde använda den högra för den vänstra var endast för kineserna. Hade jag provat den vänstra hade jag kommit in i hälsokodsblanketten direkt.

Det är någon fråga som formuläret blinkar tillbaka på, men jag får hjälp av någon kinesisk kille från personalen som har kommit för att hjälpa oss som har problem. Han hjälper mig översätta och vi fixar till det sista och jag får en godkänd kod i min telefon för att få åka. Puuuuuh då är klockan 17:50. Jag hinner faktiskt sätta mig ner och vänta en stund innanför de inglasade väggarna (gaten vi åker ifrån är inglasad och i två steg, alla som flugit till USA vet sa Krister) efter att biljett och kod kontrollerats, innan de ropar upp oss för att gå ombord på planet.

Under tiden jag pustat ut har jag sett det är många som har problem även kineser med att få hälsokoden att fungera. Hoppas verkligen att personalen på Air China inte stoppat någon för att gå ombord på planet på grund av koden.

Planet lyfte så enligt tid 18:20 jag satt i mellersta delen av planet och ja om vi satt 6 personer där. Jag skulle tippa på att det var ca 60–70 personer på planet inte mer och det rymmer över 350 passagerare.

Det var skönt med mycket utrymme att breda ut sig på. Flygvärdinnorna gav mig nya masker fick inte ha den jag hade.  Den här flygningen var de rymdmänniskor hela tiden. De var inte vanligt klädda som när jag åkte från Kina i november och de bytte heller inte om i Kina eftersom fler smittade är rapporterade i Kina just nu. När klockan närmade sig 22:00 svensk tid kom de och tog tempen på mig och jag hade både 37,0 och 37,6 innan hon förstod att något var fel. Flygvärdinnan kom tillbaka med ny termometer då visad den 36,3 grader. Puuuh.

Fick lite ris och något kött. Allt konstigt man kan tänka sig på planet men jag fick i mig lite i varje fall. Flygningen gick suveränt bra men jag har ju så svårt att sova då jag är lite rädd. När vi närmade oss Ulaanbaatar, Mongoliet, och bergen då blir det väldigt turbulent. Det var så i ca 40 minuter precis före midnatt svensk tid. Då var klockan 7:30 kinesisk tid och vi skulle landa om drygt en timme.

Härlig morgon från flygplanet när vi snart ska landa.

Klockan 09:20 hade vi äntligen landat på Beijings flygplats. Dax för utcheckning och säkerhetskontroller innan transport till karantän hotellet.