Beijing 27 maj, del 2

På förmiddagen idag blev det promenad och lite cykeltur och eftermiddagen hade vi tid bokad för visumet på Beijing Entry/Exit office.

Allt gick smidigt förutom att de tog båda mina pass även det som är makulerat och inte gäller längre och som svenska ambassaden sa jag skulle behålla tillsammans med ett vitt papper som jag fick av dem som säger att jag har ett nytt pass och visum under tillverkning.

Nu har Krister och jag varsin gul papperslapp som ersätter våra pass i 10 dagar. Gult får man om man behöver flyga inom landet. Vit lapp om man endast har behov av att tag sig resandes med tåg.

Försökte få personalen på kinesiska visa kontoret att förstå att mitt gamla svenska pass var makulerat och att jag ville ha tillbaka det endast av det skälet att det är mitt enda personbevis i Kina. Nu har jag ingen legitimation, körkort eller något som visar att jag är jag och det måste jag ha till alla entrebokningar, resebokningar mm men de ville inte förstå. Dessutom är WeChat, Alipay och mitt bankkort upplagt på förra passnumret och jag kan inte använda nya än då det inte finns något visum kopplat till det än.

Efter mycket om och men tog kinesiska myndigheterna foton på passen bredvid varandra men stämpla pappret och styrka det med att det är jag på båda kopiorna det kunde det inte göra.

Nu har jag en ny identitet enligt gula papperslappen som väntar på att få visum.

Har också ett vitt papper från svenska ambassaden som säger att mitt makulerade pass med tillhörande visum är aktuellt tills jag fått nytt pass och visum, har dock inte något makulerat pass kvar eftersom jag inte fick behålla det enligt kinesiska myndigheter.

Nu får vi hålla tummarna för att allt går bra med dessa health koder där det ska vara foto och passnummret som är fel. 10 dagar tar hela processen.

När vi kom tillbaka till hotellet tog vi en drink medans vi väntade på våra svenska vänner som skulle ansluta till vår fortsatta mini semester i Beijing. Vi skålade över att visa och pass skulle gå bra och att våra vänner skulle lyckas ta sig hit efter en inställd flygresa på morgonen och förseningar av sista flygturen det lyckats boka. Det här är KINA.